kaffe sundhed

Kaffe Sundhed & 8 tips til en endnu sundere kaffe.

I denne artikel serie, vil du finde svar på diverse spørgsmål om kaffe sundhed.
Specifikt for denne artikel, besvares følgende spørgsmål.

  • Er kaffe inflammatorisk eller er kaffe antiinflammatorisk?
  • Er kaffe vanddrivende eller er kaffe afførende?
  • Er kaffe doping eller er kaffe godt for håret?
  • Kaffe pH værdi (syre eller base)?
  • Er kaffe slankende og er kaffe godt for vægttab?
  • Er kaffe farlig for gravide og hvad gør kaffe ved maven?
  • Hvad gør kaffe ved kroppen og er kaffe godt for dig?

Læs også artiklen om Honning kaffe og alle dens fordele.

Er kaffe inflammatorisk eller antiinflammatorisk?

Kronisk inflammation er ikke godt for helbredet, det linkes til type-2 diabetes, Demens, visse former for cancer og hjerte-kar sygdomme
Men er kaffe inflammatorisk eller er kaffe antiinflammatorisk?
Der er en blandet holdning til det, hvis man googler det.
Det er dog sikkert, at Koffein og Kahwoel begge hæmmer kroppens inflammations tilstand.
Derfor er kaffe på listen over antiinflammatoriske fødevarer.
Kahwoel har lige som Cafestol vist sig, at modvirke cancer i mus.
Men hvor Cafestol også øger kolesterol tallet med otte til ti procent, har Kahwoel ingen kendte negative egenskaber.

Er kaffe vanddrivende eller afførende?

Kaffe er vandrivende i mild grad, men det er så lidt, at du skal drikke op mod 10 kopper om dagen før det har betydning.
De fleste der drikker kaffe, gør det også som det første hver morgen.
For de fleste er det faktisk den første tanke når de står op; Morgenkaffe.
Efter kaffe, er det naturligt med et morgenbesøg på toilettet.
Men det er det også for folk der ikke drikker kaffe.
Vores naturlige døgnrytme sætter gang i den proces.

Det er Kaffe forstoppelse og kaffe som afføringsmiddel folk søger på, på nettet.
Det kan også have den effekt og nogle har ligefrem dårlig mave, hvis de drikker på tom mave.
Vi er alle forskellige, vores fordøjelsesystem er opbygget gennem mange år og ny forskning tyder på, at den er opbygget gennem mange generationer.
Derfor kan det der virker afførende på en person, virke forstoppende på en anden.

Men mange kaffedrikkere oplever, at den første kop mokka sætter gang i tarm systemet.
De oplever at kaffe giver luft i maven, eller en anden form for tarm respons.
Er det sandt, eller er det blot fordi det er det første vi indtager når vi står op.
Kunne man lige så godt starte dagen med et glas vand og få samme effekt?

INDEN VI GÅR VIDERE!

Diarre kan være tegn på alskens dårligdom, lige fra Cancer over madforgiftning til en god gammeldags gang tyndskid.
Du bør derfor altid søge læge, hvis du oplever dårlige mave i en længere periode, eller hvis der er blod i afføringen.
Med det sagt, så lad os tage et kig på sammenhængen mellem kaffe og tarm.

Doctor Who

Kaffe bivirkninger.

Ja, der er kaffe bivirkninger.
Og nej, kaffe er hverken dehydrerende, giver ikke bumser og påvirker ikke væskebalancen negativt.
Lige så mange studier der er om hvor sundt kaffe er, så er der også sikkerhed for, at for meget kaffe er usundt for dig.
Forskning om fordøjelsesystemet kaldes gastroenterologi, og der er lavet gastroenterologiske undersøgelser for hvordan kaffe påvirker dit tarm system.
Det viser sig at nogle individer oplever en gastroenterologisk respons, efter indtagelse af kaffe.
Forskerne gætter på, at det er fordi kaffe påvirker vævet omkring tarmen.

Desuden fremmer indtagelse af kaffe produktionen af Gastrin, hvilket er det hormon der produceres i maven og er kendt for at sætte gang i systemet.
Selv om vi kommer ind på koffein senere i artikelen, er der også belæg for at folk der kun drikker koffeinfri kaffe også oplever samme Gastroentrologiske respons.
Hvilket igen tyder på, at der er mere belæg for at tro på den øgede Gastrin produktion, end koffein påvirkning.

Endnu en gang er der forskere der har kigget på kaffebønnen og udgivet deres resultater.
Denne gang er det forskere fra Wien, der har kigget på kaffens påvirkning af maven.
Mere specifikt at stoffet N-methylpyridinium, eller NMP, blokerer for mavecellernes evne til at danne saltsyre.
NMP dannes under ristningen af kaffebønnerne, så mørkristet kaffe indeholder mest af stoffet.
Det vil sige, at espressokaffe faktisk kan være bedre for maven, end “lys” kaffe.

Mørkristet kaffe er bedst.

Ud fra test med forskellige slags kaffe – både almindelig, mørkristet, mild, koffeinfri og såkaldt mavevenlig kaffe.
Fandt forskerne frem til hvilke stoffer i kaffen, der ændrede cellernes syreproduktion.
Flere af de stoffer, der er i kaffen, og kombinationen af disse stoffer irriterer maven.
Men til forskernes overraskelse, virker NMP altså omvendt.
Nu vil forskerne eksperimentere med forskellige slags kaffebønner og ristningsmetoder for at finde ud af, hvordan indholdet af NMP kan maksimeres.

Kaffebønner

Hvis du oplever disse symptomer.

Hvis du oplever at have sureopstød (bøvser meget) og de lugter virkelig grimt, sådan en svovl lugt.
Kan det være en indikator for, at du har for meget mavesyrer.
I det tilfælde bør du holde dig fra kaffe, alkohol, fuldkorn, steg og røget mad samt rå grønsager.
Du bør også gøre noget aktivt for at nedbringe mavesyren, da sure opstod kan forårsage spiserørskatar.

Du er lang fra den eneste, hvis du lider at de gener.
Dette er en emne der er blevet berørt flittigt på nettet, og der er da heller ikke mangel på husråd.
For det er ikke kun små alkoholiserede mænd med store maver, det kan ramme os alle, tynde som smalle.
Spis banan, undgå strammende tøj som f.eks. BH, lig med hoved højt når du sover og spis langsomt.

Hvis du allerede har problemer med diarre, så er kaffe aldrig en hjælp.
Derimod har de fleste glæde af at drikke en coca cola, hvad det er der er i dem skal vi ikke komme nærmere ind på, men det lader til at det har en god effekt.

Det er Koffeinen.

Det er koffein der øger mængden af mavesyrer, specielt hvis du drikker kaffe på tom mave.
Derfor sætter det gang i vores tarme og kan sende os på toilettet.
For de fleste mennesker, er det næsten et daglige morgenritual.
Vi står op, drikker kaffe og går på toilet.

Koffein

Det kan have stor betydning for vores humør om vi får klaret det toiletbesøg.
Derfor er det ikke kun kaffen eller mangel på kaffe om morgen, der kan tilskrives et dårligt humør.
Det er bevist vi bliver mere irritable når vi er ski… trængende, hvis vi er sulte eller trætte.
Er du i tvivl om dette er sandt, så spørg en hvilken som helst forældre med et spædbarn.

Hvad kan vi gøre, når vi taler kaffe og dårlig mave?
Det korte og direkte svar er, intet.
Har du udfordringer på afførings fronten, når du drikker kaffe, så er der kun en ting der virkelig virker, det er at undlade at drikke kaffe.
Det kan selvfølgelig også resulterer i irritabilitet, hovedpine og træthed, men det er forbigående og varer kun de første par dage.

HUSK LIGE DETTE.

Selvom kaffe er godt for dig i moderate mængder, kan for meget af hvad som helst stadig være skadeligt.
Jeg vil også gerne påpege, at mange af undersøgelserne ovenfor var epidemiologiske karakter.
Sådanne undersøgelser kan kun vise forening, ikke bevise at kaffe fremkaldt de omtalte effekter.
Hvis der er nogen sandhed i alt dette, kan kaffe bogstaveligt talt være den sundeste drik på planeten!

Nej kaffe giver ikke bumser, måske tvært imod, da kaffe indeholder massevis af antioxidanter.
Men drikker du kaffe med mælk og eventuelt sukker, så er der gode chancer for, at de to ting er årsag til bumser.

Nej Kaffe er ikke vandrivende, selv om man kunne tro det.
Når det kommer til kaffe i væskeregnskabet, så er det helt fint at drikke kaffe. Det er en myte, at kaffe skulle være vandrivende, man har siden 2014 bevist, at det ikke er tilfældet.
Du kan derfor roligt drikke din kaffe, uden at tænke på om du skal drikke mere vand end normalt.
Endnu bedre er det, hvis du kommer mælk i kaffen.

Kaffe sundhed eller kaffe doping?

Er koffein på dopinglisten?
Ja koffein har været på dopinglisten, men blev taget af i 2004.
Det var sådan at hvis der var mere end 12 mikrogram pr. milliliter så var det doping.
Koffein som dopingmiddel blev selvfølge udnyttet i cykelsporten.
Så til spørgsmålet, er koffein præstationsfremmende?
Er svaret ja, både for hjerne og muskler, til en vis grad.

Koffein findes i kaffe, the, kakao, cola og ikke mindst i diverse energi drikke, samt i pilleform.

Kaffe godt for håret?

Koffein får håret til at gro, så vil du have langt hår er det en god ide at drikke kaffe.
Der er mange husråd, i forhold til om kaffe er godt for håret.
Men det eneste der er bevis for, er altså at koffein har en effekt på hvor hurtigt håret vokser.
At du kan blande kaffegrums i din balsam, kan have en effekt, da det kan være med til, at stimulerer hovedbunden.
Hovedbunds massage, hjælper også på hårvækst da den øgede ilttilførsel stimulerer hårsækkene.

shampoo

kaffe som hårfarve?
Ja, det er måske ikke lige kaffe sundhed, men du kan bruge kaffe til at farve håret.
Det er igen kaffegrums der skal på banen, eller en meget stærk kaffe (afkølet).
Du kan kaldes en henna farve og holder kort tid, men giver lidt spil til din naturlige farve.

Kaffe pH Værdi (syre eller base)?

  • Kaffe pH værdi fra 5.0 til 7.0
  • Mest almindelige kaffe pH er 5.7
  • Kaffe uden garvesyre = pH 7.0
  • Kroppens naturlige pH = 7.365

Når det kommer til vores krops syre/base balance, skaber kaffe syre i vores system.
En almindelig kaffe Ph værdi er på 5.0, men der findes kaffe med Ph værdi 7.0
Dette er bedre for kroppen, da kroppen altid forsøger, at opretholde Ph 7.365
Kaffe uden syre, er måske så meget sagt, men Ph7 må siges at være tæt på krops neutral.
Kaffe uden garvesyre, også kaldet tanniner, er en helt anden snak og skal nærmere betegnes som kaffe uden kaffe.
Når det kommer til kaffe sundhed, er koffeinfri kaffe ikke sundere, end almindelig koffeinholdig kaffe.
Blandt andet fordi det ikke ændre på kaffe Ph værdi, om den er koffeinfri.

Kaffe Ph Værdi

Er kaffe slankende og godt for vægttab?

Kaffe forbrænding, kaffe der slanker og kaffe detox, alt sammen noget vi googler.
Men kan man bruge kaffe som slankemiddel?.
Slangemiddel er nok en overdrivelse.
Men der er en kaffeslankekur, som du kan læse om vi linket nedenfor.
Kaffe uden fløde og sukker bliver man ikke fed af, da der er 0.5 kcal pr 100ml sort kaffe.

Er kaffe farlig for gravide?

Spørgsmålet de fleste kaffedrikkende gravide, spørg sig selv om, er kaffe farligt for gravide?
Større mængder koffein er farligt for barnet, men du kan godt nyde kaffe når du er gravid.
En enkelt kaffe eller to om dagen, mens du er gravid og ammer.
Kaffe når man/du ammer, er også ok i moderate mængder, men vil du dit barn det bedste, holder du en kaffepause fra du bliver gravid, til du er færdig med at amme.
Koffeinfri kaffe når du er gravid, er bedre da dit barn ikke har brug for den ekstra stimuli koffein giver.

graviditet

Kaffe sundhed og maven.

Er du stresset, bør du holde dig fra kaffe.
Irritabel tyktarm, oppustethed og mavesmerter kan forværes ved indtag af kaffe.
Du bør derfor moderere dit kaffe indtag, eller helt droppe det, i perioder med mavebesvær.
For nogle mennesker kan kaffe afhjælpe forstoppelse.
Så hvad gør kaffe ved maven?
Scroll lidt op og læs om bivirkningerne ved kaffe.

Hvad gør kaffe ved kroppen?

Kaffe virker stimulerende og opkvikkende.
Men, som du har læst tidligere i denne artikel, påvirker det også syre / base balancen i kroppen.
Det er der mange fødevarer der gør.
Så længe du forstår at balancere dit indtag, er det ikke et problem.

Kaffe sundhed, er det godt for dig?

Når man spørg, er kaffe godt for dig?
Så er svaret ikke helt så simpelt, men ja det er godt på nogle områder og hvis du laver det rigtigt, er det ikke usundt.
Det er vigtigt, at filtrere sin kaffe gennem et kaffe filter, da filtret tager de to bestanddele der kan være cancer fremkaldende.
De to bestandele hedder cafewoel og kaffestoel.
Omvendt er kaffe fyldt med koffein og antioxidanter, der begge har positive kvaliteter når det kommer til kaffe sundhed.

Er kaffe sundt? 8 Ting, der med fordel kan komme i din kaffe.

 

Nr 1 er kokosolie, som du sikkert allerede ved, er der mange sundhedsfordele med kokosolie.
MCT er Medium Chain Triglycerids, eller på Dansk mellemkædede triglycerider.
Det findes blandt andet i kokosolie.
MCT delen i sig selv er fedtstoffer der nemt spaltes.
Derfor optages de også nemt i tarmen og blodbanerne.
Det smukke er, at de giver masser af energi, men uden at blive lagret i vævet.

kokosolie

Der ud over indeholder kokosolie laurinsyre, caprinsyre og caprylsyre.
De arbejder sammen for at vedligeholde immunforsvaret.
Da energien fra olien afgives over længere tid, kan de også medvirke til et mere stabilt blodsukker niveau.
Det giver selvfølgelig også den dejlige smag af kokos.

Kaffe sundhed nr 2

En ting der ikke rigtig er kommet frem i Danmark endnu, men findes i de bedste helse butikker.
Jeg taler selvfølgelig om Ghee.
Hvis du ikke aner hvad det er, så bare rolig, du er ikke den eneste.
Ghee er teknisk set et mælkeprodukt, uden at være et mælkeprodukt.
Ghee er laktosefrit og indeholder intet andet fra mælk end ren fedt.
Den nemme måde at sige det på, er vel at Ghee er mælkefedt.

Ghee

Ghee øger fordøjelsen og hjælper kroppen med at optage næringsstoffer.
Det er også med til at reparere tarmvæggene og skulle reducerer risikoen for tyktarms cancer.

Men det er ikke det eneste, for ud over at give din kaffe en blødhed, er det den perfekte erstatning for usaltet smør.
Som de fleste bruger i Bulletproof Coffee og Keto Kaffe.

Nr 3 gør også kaffe sundt.

Kakao pulver, ja du læste rigtigt.
Dette har intet at gøre med de kaffeopskrifter, der indeholder kakao eller chokolade.
Kakao vil hjælpe dit humor og få dig til at afstresse.
Kakao indeholder forskellige ingredienser, der på et hormonelt niveau føles som om du får et kram.
Det lyder måske sjovt, men vi ved alle at chokolade udløser samme hormoner i din krop som forelskelse.

Kakao er også kendt for sine helsefordele.
Som f.eks. flavonoider der modvirker den sammentrækning som kaffe er årsag til i dine blodåre.
Det betyder at koffeinen, grundet den forbedrede blodgennemstrømning, kommer hurtigere og nemmere frem til cellen.
Det giver igen mere energi og kan være lige det boost du har brug for om morgenen.

Nr. 4 og den overraskede også mig!

Put svampe i kaffen.
Selvfølgelig ikke hvilken som helst svamp.
Men helt specifikt de keto godkendte svampe, der ligesom hård træning sætter gang i den process, der kaldes Autophagy.
Ja vi lære noget i dag!
Autophagy er en naturlig regenererings process, din krop benytter på celleplan.
Den medvirker til at holde sygdom ude og forlænge cellens livscyklus.
Vi er helt fremme på forreste side af helse forskning, når vi kommer til Autophagy.

reishi

Hvilke svampe er det så og hvordan tilsættes de kaffen.
Svampene hedder Reishi og cordyceps den tilsættes i pulverform.
Cordyceps svampen tilfører Adenosintrifosfat (ATP), der giver et mentalt boost.
Adenosintrifosfat gavner mange andre processor i kroppen.
Men du mærker nok mest til det mentale boost.

Reishi og Cordyceps svampe pulver har jeg fundet i RawfoodShop.dk, men det findes sikkert andre steder.
Normal prisen var 114,- kr for 100g økologisk Reishi pulver og 166,- for 100g Cordyceps svampe pulver.
Der var 50% rabat i Ugens Deal, da jeg bestilte det, så jeg betalte 140,- sammenlagt + fragt.

Kaffe Sundhed Nr 5.

Gurkemeje, der altid har stået lidt i skyggen af Saffron.
Men sagtens kan stå på egne ben.
Gurkemeje Latte er faktisk en ting nu, men ok man kan snart sætte hvilket som helst ord foran Latte.
Hvorfor så tilsætte gurkemeje til sin kaffe?
For det første smagen, det smager virkelig godt, hvis man er til den smag.

Hvis vi i stedet kigger på de helsemæssige fordele, så er er der mange.
Gurkemeje indeholder curcumin, der er en del af vores pigment.
Curcumin er antibakterielt og hjælper healingsprocessen ved sår.
Den hjælper med at stabiliserer inflammationen, som igen styrker immunforsvaret.
På samme måde er curcumin med til at forebygge hjerte-kar sygdomme og styrker hukommelsen.
Nu skal du så blot huske, at begynde på at bruge gurkemeje, inden aldringsprocessen stjæler denne viden.

6. Kaffe med salt er sundt.

Tilsæt salt, en hver god kok ved, at det skal salt til.
hverken for lidt eller for meget og hvis du lider af højt blodtryk, så er dette tip nok ikke et du skal bruge.
Men salt hjælper på dine cravings, fordi vi mennesker har lidt svært ved at skelne om vi trænger til salt eller sødt.

kaffe sundt med Salt

En hest eller ko, ved instinktivt når de har behov for salt.
Så slikker de på en saltsten og får styr på det behov.

Men for os mennesker, er det ikke helt så nemt og vi tager tit noget sødt når det egentlig er salt vi har behov for.
Ved at tilsætte lidt salt til din kaffe, kan du altså komme den udfordring i forkøbet.

7 Kanel gøre kaffe sundt.

Kanel i kaffen, fordi kanel har mange helsefordele.
En af dem er, at Kanel ligesom salt kan hjælpe med at holde dine cravings for døren.
Kanel er nemlig med til at stabiliserer blodsukkeret.
Det er den kort version, hvis du vil have den lange forklaring, på hvordan Methyl-hydroxy-chalcon-polymer
på virker receptorerne alt efter hvor højt vores blodsukker er.
Ja så skal du nok google videnskabelige dokumenter på google.
Men jeg lover dig det er tørt stof.

Kanel

Kanel er en naturlig bekæmper af svampeinfektioner.
Lider du af fodsvamp eller svamp i lysken, kan du naturligt bekæmpe det med indtag af kanel.
Det er dog ikke til at sige om kanel ligefrem vil modarbejde effekten af svampene under tip nummer 4.
Jeg tror det ikke, men der er en teoretisk mulighed for det.

Kanel er også antibakteriel ligesom Gurkemeje, sprængfyldt med antioxidanter ligesom kaffe og kakao.
Det indeholder polyfenoler ligesom olivenolie, der beskytter mod oxidativt stress.
Ceylon kanel skulle være den bedste kanel, da den indeholder mindre Couramin, end f.eks. Cassia kanel.
Couramin er mistænkt for at være giftigt i større mængder.

Kaffe sundhed Nr 8.

Her har vi kollagen, der medvirker til at styrke hud, hår og alt i alt ca. 30% af kroppens protein.
Det er lavet af fibroblaster, som er et bindende cellevæv.
Det kan vi næsten ikke få for meget af, og derfor kan vi med fordel også tilsætte det til vores kaffe.
Du kan købe kollagen protein pulver i de fleste helsebutikker.

Kaffe sundt

Du kan nærmest drikke dig til en glattere og smukkere hud.
Kollagen skal ikke forveksles med Elastin, der er ansvarlig for hudens blødhed.

Opsummering på kaffe sundhed artikel.

Du fik 8 ting du med fordel, kan komme i din kaffe.
Vi startede med Kokosolie, der er rig på MCT mellemkædede triglycerider, laurinsyre, caprinsyre og caprylsyre.
Derefter var det Ghee, som var er mælkefedt uden laktose.
Nummer tre var kakaopulver og nummer fire var svampene Reishi og cordyceps.
Som nummer fem, kom vi til Gurkemeje, der var rig på Curcumin.
Nummer seks var salt, der kunne holde dine cravings efter specielt sukker i ave.
Her til slut var det så Kanel og som rosinen i pølseenden fik du Kollagen.

Alt sammen gode ting, hvis du vil starte dagen med et virkeligt kaffe boost.

Kaffe sundhed opsummering.

Er kaffe inflammatorisk eller er kaffe antiinflammatorisk? JA koffein er antiinflammatorisk.
Er kaffe vanddrivende? JA i mild grad.
Er kaffe afførende? JA/NEJ det er personligt.
Er kaffe doping? NEJ
Er kaffe godt for håret? JA
Er kaffe syre eller base? Syre
Er kaffe slankende? JA
Er kaffe godt for vægttab? JA 
Er kaffe farlig for gravide? NEJ, men bør indtages i meget moderate mængder.
Hvad gør kaffe ved maven? Det afhænger af situationen.
Hvad gør kaffe ved kroppen? Det afhænger af situationen.
Er kaffe godt for dig? JA (MEN, kun op til 3 kopper om dagen).


Lær mere om kaffe sundhed i vores artikel om Keto kaffe? eller artiklen om koffeinfri kaffe?